Dismenore ve Akupunktur

Adet döneminde ya da hemen öncesinde kasıklarda, karın bölgesinde ortaya çıkan ağrılara dismenore(ağrılı adet görme) denir. Çoğu kadında hafif ağrılarla durum geçiştirilebilir, ancak %10’luk bir grupta ise adet sancıları daha şiddetli yaşanmaktadır.

Primer dismenore ve sekonder dismenore olmak üzere iki şekilde incelenir.

Primer dismenore, sıklıkla kadında adet sürecinin başlangıcından sonraki ilk 1-2 yıl içinde ortaya çıkar ve kırklı yaşlara kadar sürer. Doğumdan sonra ağrılar hafifleyebilir. Primer dismenorede ağrı, adet kanamasından hemen önce başlar ve adetin 1.günü şiddetlenir ve 48 saat içinde kaybolur.
Ağrının sebebi prostaglandin adı verilen rahimden salgılanan hormondur. Prostaglandin rahimde ağrı ve kasılmaya yol açar. Oysa kasılmanın amacı, rahim iç tabakasının atılarak yenilenmesi sırasında oluşan kanama miktarını kontrol etmektir. Ağrıya terleme, yorgunluk, iştahsızlık, bulantı, kusma, ishal, baş dönmesi, baş ağrısı, baygınlık ve kabızlık gibi belirtileri eşlik edebilir.

Sekonder dismenorede ise genellikle altta yatan neden patolojiktir. Vajinal problemler, rahime ait sorunlar, yumurtalık kistleri, tümörler, myomlar, enfeksiyonlar, vs.. türündeki problemler ancak jinekolojik muayene ile kadın doğum uzmanı tarafından tespit edilir ve tedavi yöntemi her soruna göre farklıdır. Akupunktur, hipotalamo-pitutuer-ovaryal aks( beyin-yumurtalık hormon yolu) aracılığıyla prostaglandin seviyesini azaltmakta, rahim kanlanmasını arttırarak iskemiyi düzeltmekte, rahim kasılmasını önlemektedir.

Akupunktur tedavisi başlangıçta 8-10 seanslık bir kür şeklinde uygulanır. Hormonal denge sağlandıktan sonra 3-6 ay sonra birer kez adetten 1-2 gün önce akupunktur seansı tekrarlanarak tedavinin kalıcılığı sağlanır.