Lenfödem

Lenfatik dolaşımın doğuştan veya sonradan gelişen nedenlerle bozulması sonucu proteinden zengin sıvının birikimi olarak tanımlanabilir. Biriken sıvı miktarı lenfatik sistemin taşıma kapasitesinden büyükse lenf ödem oluşur.

Lenfödem Oluşma Nedenleri Nelerdir?

Primer (Doğuştan) Lenfödem; lenfatik sistemin gelişimden sorumlu genlerin mutasyonu sonucu meydana gelir. Hastada lenfödemin ortaya çıkmasında belirgin bir neden yoktur.

Sekonder(Edinilmiş) Lenfödem; boyun, koltuk altı veya kasık lenf nodülleri ve damarlarının bazı ameliyatlar, kemoterapi, radyasyon tedavisi sonrasında çıkarılması sonucu gelişir. Meme, rahim, yumurtalık, prostat, cilt kanseri gibi bazı kanserlerin tedavisi için lenf düğümlerini alınması lenfödem ortaya çıkmasına neden olabilir. Sonra radyoterapi yapılırsa lenfödem ödem gelişme riski daha da artar.

Lenfödem Belirtileri Nelerdir?

• Belli bölgelerde şişkinlik
  • Şişkinliğin olduğu bölgelerdeki eklemlerde hareket kısıtlılığı
  • Kol altı, kasık bölgelerinde ve sert olan yerlerde ağrı
  • Ciltte gerginlik hissi ve sertlik
  • Ağırlık hissi, rahatsızlık hissi
  • Tekrarlayan ataklar ile enfeksiyonlar
  • Lenfödem ilerlemiş ve tedavi edilmemiş durumlarında ciltte kalınlaşma ve sertleşme

Tanı Yöntemleri

Lenfödemde tanı çok basittir. Fizik tedavi doktoru tarafından klinik değerlendirme ile daha ileri testlere gerek kalmadan tanı konabilir. Lenfödem hastalığının tanısında hasta öyküsü oldukça önemlidir. Lenfödem şüphesinde öncelikle hastada travma, enfeksiyon veya memeye cerrahi müdahale olup olmadığı  araştırılır. Genellikle kol ve bacakta şişmelere yol açan lenfödem hastalığının net tanısı ultrason görüntülemesi ile konulabilir.

Lenfödem Tedavisi

Lenfödem, kronik bir sorun olmakla birlikte fizik tedavi ile kontrol altına alınabilen bir hastalıktır. Tedavisi manuel lenf drenajı, kompresyon bandajları cilt bakımı ve egzersiz şeklinde dört ana bölümden oluşur. Tedavi sonunda giyilen bası giysileriyle de ödem kontrolü altında tutulmaya çalışılır. Tedavinin fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı ve bu konuda özel eğitim almış fizyoterapistin katılımı ile yapılması son derece önemlidir.