Hemipleji

Beyin damarlarında meydana gelen tıkanıklık ya da beyin hücrelerinin hasar görmesi sonucunda ortaya çıkar ve vücudun sağ veya sol yarısında istemli hareket kaybı ya da azalması olarak tanımlanabilir. İstemli hareket kaybının yanında beyin kanlanmasındaki değişimin ve hasarın şiddetine bağlı olarak duyusal kayıplarla beraber görme ve konuşma bozuklukları, denge problemleri, algı ve hafıza bozuklukları eşlik edebilir.

Hemipleji nedenleri arasında ilk sırada beyin damarları ile ilgili hastalıklar sonrasında travmatik beyin yaralanması, beyin tümörü, çeşitli enfeksiyonlar ve bazı mikrobik hastalıklar yer alır. Medikal tedavi ile hastanın durumu stabilleştikten sonra rehabilitasyona erken dönemde başlanmalıdır. Rehabilitasyon tedavisinin geç başlanması, bası yaraları, eklem sertlikleri, derin ven trombozu, kemik erimesi, mesane ve barsak sorunları, depresyon ve çeşitli bağışıklık sistemi sorunları gibi ek sorunlara yol açabilir. Hemen pozisyonlama, eklem hareket açıklığı egzersizlerine başlanmalı, mesane ve deri bakımı üzerinde durulmalı, yutma değerlendirilmeli, 2 saatte bir pozisyon değiştirilmelidir.

Hemipleji rehabilitasyonunun amacı, hastaya fiziksel, sosyal ve ekonomik yönden bağımsızlığını kazandırmaya çalışmak ve fonksiyonlarını en üst düzeye ulaştırmak ve yaşam kalitesini arttırmaktır. Ayrıca erken rehabilitasyon ile plastisite dediğimiz lezyonlu bölge çevresinde yeni sinaptik bağlantıların oluşmasıyla santral sinir sisteminde re-organizasyon amaçlanmakta ve iyileşme hızlanmaktadır.

Akupunktur hemipleji hastaları nöroloji kliniğinden taburcu olduktan sonra erken dönemde başlanmalıdır, ilk 6 ay etkisi daha fazladır. Tedavi hergün veya gün aşırı olarak 10-15 seans uygulanır. Aynı zamanda hasta nörolojik rehabilitasyon programına devam etmelidir. Birinci kür bittikten sonra tedaviye haftada 2 kez 5 hafta daha devam edilir. İyileşme durumuna göre seans aralıkları haftada bire çıkarılır ve tedavi 1 yıla kadar sürebilir. Akupunktur tedavisi, kasın kasılmış halde durmasını azaltır, iğneler kasların motor noktalarına yapılmasından dolayı kaslardaki güç kaybını engeller ve kronik ağrıda etkilidir.