Boyun Ağrısı

Boyun, baş ile vücut arasındaki bağlantıyı sağlar. Başımızı destekler ve dengeli pozisyonda tutar. Başın birçok yöne hareket etmesini sağlar. Kafadan gövdeye geçen büyük damarları, omuriliği, kola giden sinirleri korumakla görevlidir. Boyun, vücuttaki en karmaşık eklem yapısına sahiptir ve omurganın en hareketli parçasıdır. Bu nedenlerle akut ya da mesleksel travmalara açıktır.

Boyun ağrısı toplumda çok sık görülmektedir, büyük çoğunluğu hafif şiddette ve geçici özelliktedir. Günümüzde özellikle masa başında çalışanlarda, bilgisayar kullananlarda boyun ağrısı yaygındır. Günlük yaşamdaki gerilimler ve iş stresi boyun ağrısını arttırır. Boyun ağrısı ile birlikte sırt-omuz ağrısı, ellerde uyuşma, baş dönmesi, dengesizlik ve baş ağrısı görülebilir. Boyun problemleri bir kazadan sonra aniden de ortaya çıkabilir.

Boyun 7 adet omurdan oluşur. Boyun omurları arasında disk adı verilen yastıkçıklar bulunur. Disklerin görevi üzerine düşen yük miktarını dengeli olarak alt seviyelere iletmek ve omurların birbirleri ile sürtünmesini engellemektir. Boyun omurlarının içinden omurilik geçer. Ayrıca kollara giden sinir kökleri de boyun omurları arasından çıkar. Bu nedenlerle boyunu etkileyen hastalıklar kollarda ağrı, uyuşukluk, güç ve his kaybı gibi bulgulara yol açabilir. Ayrıca boyun omurlarının içinden beynin arka bölümü beyincik ve beyin sapının beslenmesini sağlayan vertebral arter geçer, bu yapının bası altında kalması baş dönmesi, görme bozukluğu, bayılma gibi bulgulara neden olabilir.
Boyun ağrısı, omurganın kemik ve eklem yapılarından köken alabileceği gibi kas, bağlar ve sinirler gibi yumuşak dokulardan da kaynaklanabilir. En sık boyun ağrısı nedenini yumuşak doku zorlanmaları oluşturur. Ağır bir şey kaldırmak, aşırı spor, iş aktivitesi, yanlış masa başı çalışması, kas spazmına neden olabilir. Ayrıca yanlış pozisyonda uyuyakalma, yüksek yastık ve kötü seyahat şartları da boyun tutulması yapabilmektedir.

Travmalar, kireçlenme, boyun fıtığı, romatizmal hastalıklar, omurga kanalında daralma da boyun ağrısına neden olabilir. Ağrılı dönemde ağrı kesiciler ve kas gevşeticiler kullanılır.

Boyun ağrısını tedavi etmeden önce boyun ağrısından nasıl kaçınırız biraz da ondan bahsedelim.

Duruş bozukluğu en önemli boyun ağrısı nedenlerinden biridir. Postür düzenlemeleri ile uygun oturma, yatma ve yürüme boyun ağrılarından kaçınmanın en önemli kurallarından biridir. Yastık yüksekliği de boyundaki kasları etkiler uygun yükseklikte yastık kullanılmalıdır. Televizyon, bilgisayar, tablet gibi aletleri kullanırken ekranın baş hizasında olması önemlidir. Böylece boynun aşırı öne eğilmesi engellenir. Düzenli egzersiz yapılmalıdır. Kasların kuvvetlenmesi kas yorgunluğu nedeniyle gelişen ağrıların şiddetini ve sıklığını azaltır.

Öncelikle boyun ağrısı olduğunda istirahat etmek, kaslara ve tendonlara kendiliğinden iyileşmek için gerekli süreyi sağlar. Bu süre zarfında ağrı kesiciler, kas gevşeticiler ve ağrı kesici jeller size destek olacaktır.

Eğer uygulanan tedaviler işe yaramadıysa fizik tedavi başlanmalıdır. Fizyoterapist size doğru duruş ve boyun güçlendirme egzersizlerini öğretir ve ağrınızı hafifletmek ve tekrarını önlemek için ısı, elektrik stimülasyonu ve diğer tedavileri kullanır.

Stresinizi azaltmak ve vücudun tamir mekanizmalarını harekete geçirmek ve ağrı kesici özellikteki endorfini arttırmak için akupunktur yapılır.

Otonomik sinir sistemini dengelemek ve ağrıyı azaltmak için nöralterapi yapılır.

Yıpranmış ve zayıflamış bağları onarmak ve güçlendirmek için proloterapi yapılır.

Kas spazmını çözmek, ağrıyı azaltmak ve tetik noktalar için kuru iğneleme yapılır.

Dolaşımı arttırmak ve dokuları canlandırmak için ozon tedavisinden destek alırız.

Tedaviye rağmen şikayetlerin sürmesi, ilerleyici kas gücü, his ve refleks kaybı olacak şekilde omuriliğe bası yapan boyun fıtığı, omurga tümörü ve apse, omurga kırığı ve omurga kayması, ciddi omurilik ve sinir basısı olanlarda cerrahi tedavi önerilir.

Boyun ağrısı olan kişiler ağır kaldırmasın, boynu sürekli öne eğik ve aynı pozisyonda sabit kalmasın, aşırı yüksek yastık kullanmasın ve masa başında 30 dk. da bir pozisyon değiştirsin.